Facebook Pixel

WITAJ NA MYFITWEB

Na Myfitweb kupisz tanie wejściówki oraz karnety umożliwiające wejście do wielu klubów. Z nami zaplanujesz dietę oraz trening.

Nie masz jeszcze konta?

LUB
POKAŻ

Wybierając „Zarejestruj się” akceptujesz Regulamin Myfitweb, Politykę prywatności oraz pliki cookies.

Piramida żywieniowa – ale jak się na nią wdrapać?

05 marca 2015 00:00

Piramida żywieniowa – prawie każdy z nas o niej słyszał. Istnieje wiele piramid żywieniowych – prawie każdy kraj ma swoją, a do tego dochodzi jeszcze piramida kuchni śródziemnomorskiej i inne np. dla dzieci, dla młodzieży, dla kobiet w ciąży itd.

Piramida żywieniowa – ale jak się na nią wdrapać?

Jak można zastosować piramidę żywieniową w praktyce?

Czym niższe piętro tym danego składnika powinno być więcej w naszym jadłospisie. Podstawą piramidy są węglowodany złożone, a więc produkty zbożowe z pełnego ziarna, np. chleb razowy, pełnoziarnisty, chleb typu graham, płatki owsiane, płatki pszenne, płatki orkiszowe i musli pełnoziarniste. Wszystkie te składniki powinny się pojawiać w ciągu dnia łącznie 4-5 razy dziennie. Przykład:

Śniadanie – płatki owsiane lub musli

II śniadanie – pieczywo

Obiad – kasza gryczana lub brązowy ryż

Kolacja - pieczywo lub makaron razowy (np. do zapiekanki, sałatki itd.)

Kolejnym piętrem są warzywa i owoce. Są one niezbędne w naszej diecie i w sumie powinno się pojawić około 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. Najlepiej byłoby, aby były to warzywa i owoce świeże, nieprzetworzone. Przykład:

Śniadanie – jabłko do musli lub pomidor do kanapki

II śniadanie - ogórek do sałatki, borówki amerykańskie do jogurtu

Obiad – surówka z marchewki, zupa jarzynowa

Podwieczorek: melon

Kolacja: pieczarki do zapiekanki lub zielona sałata w ramach sałatki

Produkty mleczne to bardzo ważny składnik diety ze względu na dużą zawartość wapnia, a także pełnowartościowego białka. Ze względu na ich wyższą kaloryczność zaleca się spożywania 3 porcji dziennie. Przykład:

Śniadanie: mleko do płatków lub twarożek do kanapki

II śniadanie: jogurt lub kawa latte na mleku

Kolacja: ser żółty do kanapki lub mozzarella do sałatki

Mięsa, ryby i jaja to osobna grupa, o której nie wolną zapomnieć. W Polsce mamy tendencję, że spożywamy zbyt dużo mięsa i za mało ryb. Najlepiej byłoby, aby codziennie spożywać jedną porcję mięsa albo ryb albo jaja. Wystarczy zatem przykładowo mięsny obiad i w pozostałych posiłkach nie ma potrzeby dodawania innych składników z tej grupy.

Tłuszcze, a więc oleje roślinne, margaryny i masło dostarczają witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Są jednak bogate w energię, dlatego zaleca się ich ograniczenie do dwóch porcji dziennie. Przykładowo: oliwa do warzyw świeżych bądź gotowanych + margaryna dobrej jakości na 2 kanapki.

Sam wierzchołek piramidy to słodycze, które nie są nam niezbędne do życia. ? Dlatego ich spożycie powinno się maksymalnie ograniczać.

Różne piramidy uwzględniają także płyny i sport. Są to elementy niezbędne do zachowania zdrowia. Tak więc nie zapominajmy o 6 porcji niesłodkich płynów, a także o codziennej umiarkowanej aktywności fizycznej.

Dietetyk Myfitweb - Ewa Ceborska-Scheiterbauer

Kupuj tanie wejściówki i multikarnety

Wybieraj kluby fitness, siłownie i baseny z naszej ogólnopolskiej bazy

  • siłownie
  • zajęcia fitness
  • baseny
  • inne obiekty sportowe

Kup karnet lub wejściówkę

  • Kluby
  • Zajęcia
  • Baseny
  • Inne

Myfitweb poleca


Warzywa i owoce. Dlaczego powinniśmy jeść je codziennie i jak to zrobić?

artykuł


Boks w Warszawie - ćwicz tylko z najlepszymi trenerami boksu!

artykuł


Kalendarz Pirelli 2019: Tak wygląda najnowsza edycja kalendarza

artykuł


10 przykazań zdrowego odżywania się całej rodziny

artykuł


Dieta owocowa. To hit czy kit?

artykuł


Skuteczny trening na pośladki. Jak zrobić takie pośladki? Poznaj sekret Kim

artykuł

Dołącz do nas

Zobacz także

Dieta

Detoks od kawy: ile trwa odwyk od kawy?

Dieta

Jak przestać jeść słodycze? 5 PROSTYCH rad od dietetyka

Dieta

Jaka dieta jest najlepsza? Eksperci wybrali trzy diety 2019 roku

Co jeść żeby mieć płaski brzuch? Te 8 produktów

artykuł


10 zdrowych przekąsek, które możesz jeść nawet w nocy!

artykuł


Ta kobieta ma nogi jak ze stali! Kortney Olson rozbija arbuzy udami [ZDJĘCIA, WIDEO]

artykuł


Jak schudnąć? Oto 5 prostych rad

artykuł


Klub fitness w Lublinie? Znamy kluby najlepsze na trening!

artykuł


Boks w Warszawie - ćwicz tylko z najlepszymi trenerami boksu!

artykuł