Facebook Pixel

WITAJ NA MYFITWEB

Na Myfitweb kupisz tanie wejściówki oraz karnety umożliwiające wejście do wielu klubów. Z nami zaplanujesz dietę oraz trening.

Nie masz jeszcze konta?

LUB
POKAŻ

Wybierając „Zarejestruj się” akceptujesz Regulamin Myfitweb, Politykę prywatności oraz pliki cookies.

Te warzywa naprawdę warto jeść! Brokuł, jarmuż i burak powinny gościć na talerzach

13 czerwca 2017 15:43

Najlepsze warzywa są właśnie teraz! Sezon w pełni, idąc na targ warto wybierać te lokalne. Które z nich dostarczą naszemu organizmowi najwięcej drogocennych składników? Podpowiadają eksperci programu Porcja Pozytywnej Energii.

Te warzywa naprawdę warto jeść! Brokuł, jarmuż i burak powinny gościć na talerzach pixabay.com

Spożywanie naturalnych i nieprzetworzonych produktów prowadzi do dobrego zdrowia i samopoczucia. To wiemy wszyscy , ale które warzywa są najzdrowsze? Co warto wybrać i dołączyć do swojego menu na stałe?

W ostatnim czasie powstaje wiele rankingów, które wskazywać mają najlepsze, najzdrowsze, najbogatsze w witaminy i składniki mineralne warzywa. Myśląc o produktach o szczególnej wartości odżywczej, często wymieniane są produkty egzotyczne takie jak jagody goji, owoc granatu czy acerola. Zapominamy o tym, że najlepsze są te rosnące lokalnie.

SPRAWDŹ! Lato w pełni! Nie kupujesz karnetu? Kup wejściówkę do 60 proc. taniej u nas

Warzywem często wskazywanym w rankingach jako najzdrowsze na świecie jest brokuł. Bogaty w sulforafan – silny przeciwutleniacz, wykazuje działanie przeciwnowotworowe oraz zwalczający Helicobacter pulori, czyli bakterie wywołujące wrzody żołądka. W brokule znajduje się także chrom, jeden z pierwiastków niezbędnych do utrzymania prawidłowej gospodarki węglowodanowej organizmu, o którego prawidłową podaż wraz z dietą powinny zadbać w szczególności osoby borykające się z insulinoopornością czy cukrzycą typu II. Warto wspomnieć także o luteinie oraz witaminach B2 i C, które chronią nasz wzrok.

Coraz większą popularnością cieszy się jarmuż, warzywo, które wyglądem przypomina połączenie kapusty i brokułu. Swój kolor, zawdzięcza obecności chlorofilu, który wspomaga usuwanie metali ciężkich z organizmu. Podobnie jak brokuł jest źródłem sulforafanu. Zawiera żelaza oraz β-karoten, który chroni DNA przed uszkodzeniami. Obecna w nim witamina K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi, a ze względu na wysoką zawartość wapnia świetnie nadaje się jako źródło tego pierwiastka dla osób na diecie bezmlecznej. Jarmuż jest także źródłem błonnika pokarmowego wspierającego prawidłową pracę układu pokarmowego. Warto także zwrócić uwagę na pozostałe warzywa należące do tej samej rodziny co brokuły i jarmuż. Zaliczamy do niej m.in. także brukselkę bogatą w wapń i foliany oraz kapustę zawierającą związek o nazwie indolo-3-karbinol wykazujący działanie chemoprewencyjne.

Celebrytą wśród warzyw jest też burak, ze względu na całoroczną dostępność oraz niską cenę. Stanowi źródło folianów biorących udział w procesie krwiotworzenia oraz syntezie serotoniny (hormonu szczęścia). Ze względu na obecność kwasu foliowego polecany jest kobietom w ciąży. Buraki swoje prozdrowotne właściwości zawdzięczają także obecności azotanów, które w organizmie przetwarzane są w tlenek azotu. Wpływa on na napięcie naczyń krwionośnych oraz hamuje agregację płytek krwi, dlatego warzywo to powinny jadać w szczególności osoby z podwyższonym ciśnieniem krwi.

Czytaj też: 10 popularnych błędów dietetycznych. Nie popełniaj ich, Twoja sylwetka Ci podziękuje

Eksperci programu Porcja Pozytywnej Energii zgodnie uważają, że należy starać się maksymalnie urozmaicać dietę, wprowadzając do niej szerokie spektrum warzyw. Dlatego też nie tylko trzy powyższe powinny gościć na naszych talerzach!

Kupuj tanie wejściówki i multikarnety

Wybieraj kluby fitness, siłownie i baseny z naszej ogólnopolskiej bazy

  • siłownie
  • zajęcia fitness
  • baseny
  • inne obiekty sportowe

Kup karnet lub wejściówkę

  • Kluby
  • Zajęcia
  • Baseny
  • Inne

Myfitweb poleca


McDonald's menu: co wybrać, jeśli już musisz zjeść fast fooda

artykuł


Jak wysmuklić łydki? Nasze ulubione ćwiczenia na łydki

artykuł


Boks w Warszawie - ćwicz tylko z najlepszymi trenerami boksu!

artykuł


Żywienie podczas sesji

artykuł


Paweł Wierzchoń z Gimnastyki Warszawa: Gimnastyka to coś pomiędzy jogą a siłownią

artykuł


Stanik sportowy to podstawa. Piękny i niezastąpiony na treningu

artykuł

Dołącz do nas

Zobacz także

Sylwetka

Jaka jest idealna kobieca figura według mężczyzn?

Sylwetka

Dlaczego tak TRUDNO zrezygnować z jedzenia chipsów?

Sylwetka

Drugi podbródek: jak się go pozbyć?

Zdrowa dieta: o czym należy pamiętać? [5 WSKAZÓWEK]

artykuł


Chcesz wyglądać, jak „pani z billboardu”? Tylko po co... Nie t(ł)ucz się dietami

artykuł


Strażacy w wersji hot ze szczeniakami! Ten kalendarz chwyci Cię za serce!

artykuł


Pomysł na dietetyczny obiad. Jedz i chudnij!

artykuł


Idealny spalacz tłuszczu? Rower stacjonarny [EFEKTY, CENA, JAK JEŹDZIĆ]

artykuł


5 PROSTYCH kroków do utraty tłuszczu. Potwierdzają je trenerzy

artykuł