Facebook Pixel

WITAJ NA MYFITWEB

Na Myfitweb kupisz tanie wejściówki oraz karnety umożliwiające wejście do wielu klubów. Z nami zaplanujesz dietę oraz trening.

Nie masz jeszcze konta?

LUB
POKAŻ

Wybierając „Zarejestruj się” akceptujesz Regulamin Myfitweb, Politykę prywatności oraz pliki cookies.

Węglowodany – dlaczego są ważne w żywieniu człowieka?

30 marca 2015 00:00

Węglowodany – dlaczego są ważne w żywieniu człowieka? Bardzo wiele razy można spotkać się z opinią, że węglowodanów należy unikać, bo tuczą. Są one jednak naszym głównym składnikiem energetycznym, bez którego organizm, a szczególnie mózg pracuje dużo mniej efektywnie. Nie można zatem się ich pozbywać całkowicie z diety. Jedynie podczas odchudzania można ich ilość ograniczyć, ale też nie do zera.

Węglowodany – dlaczego są ważne w żywieniu człowieka?

Węglowodany – po co na one?

Węglowodany u zdrowego człowieka powinny stanowić około 50-60% energii w ciągu dnia z całej diety. Prawidłowa dieta odchudzająca zaleca także około 50% energii właśnie z węglowodanów. Dlaczego są one takie ważne?

  • Są one głównym paliwem dla całego organizmu. To właśnie glukozą odżywia się nasz mózg.
  • Węglowodany złożone dostarczają oprócz energii wiele cennych, wręcz niezbędnych składników mineralnych i witamin.
  • Węglowodany to także błonnik pokarmowy, który ułatwia odchudzanie, obniżanie stężenia cukru we krwi, cholesterolu, a także ułatwia pozbywanie się toksyn z przewodu pokarmowego.
  • Węglowodany to także niezbędny składnik do prawidłowego spalania tłuszczu.

Jakie wybierać?

To, że bez węglowodanów trudno wyobrazić sobie prawidłową dietę i zdrowy organizm już wiemy. Ważne jest jednak jakie węglowodany wybierać, aby wspomagały one pracę naszego ciała. Przede wszystkim wybierajmy węglowodany złożone, np. płatki owsiane, płatki pszenne, płatki orkiszowe, chleb razowy, brązowy ryż, makaron razowy, grube kasze. Unikajmy węglowodanów prostych ze słodyczy, cukru, słodkich napojów.

Nie musimy się natomiast obawiać cukru mlecznego (laktozy) będącej ważnym składnikiem mleka, jogurtów, kefirów, maślanki itd. Cukier zawarty w świeżych owocach to także cukier z dobrego źródła. Owoce zawierają bowiem pewną ilość błonnika pokarmowego i przez to właśnie wchłanianie cukrów prostych jest nieco zwolnione. Poza tym i nabiał i owoce są niezbędne w codziennej diecie, gdyż dostarczają m.in. wapń, magnez, witaminy z grupy B, a także witaminę C i wodę.

Co dla sportowca?

Jeśli uprawiasz sporty wytrzymałościowe potrzebujesz także większej ilości cukrów prostych, aby od razu dostarczyć paliwo dla mięśni czy układu nerwowego. Wówczas batony muesli z suszonymi owocami byłyby bardzo dobrym rozwiązaniem na czas treningu czy zawodów.

Nie ma więc co się bać węglowodanów, trzeba jedynie rozważnie je dobierać.

Dietetyk Myfitweb - Ewa Ceborska-Scheiterbauer



Kupuj tanie wejściówki i multikarnety

Wybieraj kluby fitness, siłownie i baseny z naszej ogólnopolskiej bazy

  • siłownie
  • zajęcia fitness
  • baseny
  • inne obiekty sportowe

Kup karnet lub wejściówkę

  • Kluby
  • Zajęcia
  • Baseny
  • Inne

Myfitweb poleca


Dieta 1800 kcal. Tak wygląda menu na diecie 1800 kcal. Smaczniej niż myślisz!

artykuł


Dietetyczne obiady na cały tydzień [PRZEPISY]

artykuł


Pij kawę na zdrowie. Prozdrowotne właściwości kawy

artykuł


Dieta OXY: opinie o odchudzaniu metodą OXY

artykuł


Minuta ćwiczeń może być wszystkim czego potrzebujesz!

artykuł


Szukasz odpowiedniego dla siebie klubu fitness? Katowice to aktywne miasto [FITNESS KATOWICE]

artykuł

Dołącz do nas

Zobacz także

Lifestyle

Karty sportowe dla pracowników to najbardziej popularny benefit pozapłacowy

Lifestyle

Musclemania Poland: zaprezentuj swoją metamorfozę

Lifestyle

Asos robi to dobrze! Nie retuszuje zdjęć, a te i tak są piękne

Tatuaż z imieniem dziecka: 20 pomysłów na to, jak wytatuować sobie imię dziecka

artykuł


TRENING BRZUCHA. Ćwiczenia, które wyrzeźbią Twój brzuch. Witaj sześciopaku!

artykuł


MITY o treningu siłowym dla kobiet

artykuł


Ubrania na trening w Pepco [MODELE i CENY]. Sprawdź, co można kupić w kolekcji fitnessowej

artykuł


Pułapki odchudzania, czyli 3 błędy, które popełniamy przechodząc na DIETĘ

artykuł


Ia Östergren ma niesamowicie długie nogi! Kiedyś była dręczona, dziś to jej atut

artykuł