Facebook Pixel

WITAJ NA MYFITWEB

Na Myfitweb kupisz tanie wejściówki oraz karnety umożliwiające wejście do wielu klubów. Z nami zaplanujesz dietę oraz trening.

Nie masz jeszcze konta?

LUB
POKAŻ

Wybierając „Zarejestruj się” akceptujesz Regulamin Myfitweb, Politykę prywatności oraz pliki cookies.

Który olej jest najzdrowszy? Prozdrowotne właściwości olejów roślinnych

15 października 2018 15:05

Olej z pestek dyni, olej lniany, a może olej rzepakowy? Który olej jest najzdrowszy – odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Prozdrowotne właściwości olejów roślinnych można wymieniać długo. Dziś także wybór olejów ogromny. Podpowiadamy, który wybrać dla siebie.

Który olej jest najzdrowszy? pixabay.com

Regularne spożycie dobrej jakości olejów roślinnych przyczynia się do: opóźnienia procesów starzenia, obniża ciśnienie krwi, zapobiega otyłości, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby neurodegeneracyjne takie jak: choroba Parkinsona czy Alzheimera i zachorowania na nowotwory. Poza tym ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych maleje (spada poziomu triacylogliceroli i cholesterolu LDD). Chroni przed zachorowaniem na choroby psychiczne, w tym depresję.

Czytaj też: Jak schudnąć? Zdrowe odżywianie czas zacząć [dieta online]

Popularne w ostatnim czasie są oleje: lniany, rzepakowy, z lnianki i wiesiołka

Ten pierwszy powstaje ze starannie wyselekcjonowanych nasion lnu metodą tłoczenia na zimno. Charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów nienasyconych, w tym wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Ma złocisty kolor i charakterystyczny, lekko goryczkowy smak, dzięki czemu stanowi doskonały dodatek do sałatek, surówek, dipów, sosów, past serowych, gotowanych warzyw i innych potraw na zimno.

Olej rzepakowy powstaje ze starannie wyselekcjonowanych odmian rzepaku również w procesie tłoczenia na zimno. Jest świetnym dodatkiem do surówek z kiszonej kapusty czy sałatki greckiej. Charakteryzuje się także wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega-3.

Olej z lnianki, zwany także rydzowym, uzyskiwany jest z nasion lnicznika siewnego metodą tłoczenia na zimno. Ze względu na swój wyrazisty smak polecany jest jako dodatek do pieczywa oraz przygotowywanych na zimno potraw mięsnych i rybnych. Olej z lnianki charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów nienasyconych, w tym tłuszczów wielonienasyconych oraz wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega-3.

Niezwykłą rośliną jest wiesiołek. Ma szerokie spektrum zastosowania, dzięki czemu sprawdzi się w każdym domu. Jest prawdziwą skarbnicą mikroelementów. Zawiera magnez, cynk, selen, wapń oraz witaminę E. W jego nasionach znajduje się mieszanka wyjątkowo korzystnych składników, w tym niezwykle cennych kwasów tłuszczowych: linolowego i gamma-linolenowego. Najpopularniejszą postacią wiesiołka jest produkowany z niego olej. Olej z wiesiołka uzyskiwany jest z nasion metodą tłoczenia na zimno. Posiada delikatny smak i zapach. Może być wykorzystywany do sporządzania surówek, a także jako dodatek do dań mięsnych i rybnych podawanych na zimno. Olej z wiesiołka charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów nienasyconych, w tym tłuszczów wielonienasyconych, do których należą kwasy omega-6.

Najzdrowszy olej do smażenia? 

Olej z pestek winogron pochodzi z Włoch. Jego zaletą jest nieporównywalna z żadnym innym olejem właściwość zachowywania naturalnego smaku potraw na nim smażonych. W diecie śródziemnomorskiej jest powszechnie stosowany do sałatek, sosów, a także do smażenia i duszenia.

Zdrowy olej do smażenia to także ciesząca się niesłabnącą popularnością i uwielbieniem oliwa z oliwek. Dieta śródziemnomorska obfitująca w świeże warzywa, owoce, ryby oraz oliwę z oliwek jest uznawana za jedną z najzdrowszych diet świata. Oliwa z oliwek extra virgin z pierwszego tłoczenia od (np. od Oleofarm) to najwyższa kategoria oliwy z oliwek, uzyskiwana bezpośrednio z oliwek i wyłącznie za pomocą środków mechanicznych. Oliwa ta charakteryzuje się bogatym aromatem i owocowym smakiem oraz wysoką zawartością tłuszczów nienasyconych, w tym tłuszczów jednonienasyconych. Jest powszechnie stosowana do potraw na zimno. Świetnie sprawdza się jako dodatek do dań z makaronem, ryżem i owocami morza. Na oliwie z oliwek można również krótko podsmażać potrawy, maksymalnie do temperatury 180°C.

Który olej jest najzdrowszy? Na pewno olej z awokado. Olej ten kusi bogatym aromatem i łagodnym, owocowym smakiem. Wspaniale podkreśla potrawy przygotowane na zimno. Wszystkie wymienione oleje dostępne są w linii Oleje Świata.

Kupuj tanie wejściówki i multikarnety

Wybieraj kluby fitness, siłownie i baseny z naszej ogólnopolskiej bazy

  • siłownie
  • zajęcia fitness
  • baseny
  • inne obiekty sportowe

Kup karnet lub wejściówkę

  • Kluby
  • Zajęcia
  • Baseny
  • Inne

Myfitweb poleca


Pound fitness w Warszawie: dokąd wybrać się na fitness z pałeczkami?

artykuł


Brownie z trzech składników. Zdrowe, bo bez cukru, ale tego nie poczujesz!

artykuł


Stanik sportowy to podstawa. Piękny i niezastąpiony na treningu

artykuł


Joga Benefit Ewa Schiller: warszawska szkoła jogi z tradycjami

artykuł


Co zjeść na śniadanie? Płatki śniadaniowe! Tylko jakie?

artykuł


Joga ze Spider-Manem. Superbohater też ćwiczy!

artykuł

Dołącz do nas

Zobacz także

Dieta

Detoks od kawy: ile trwa odwyk od kawy?

Dieta

Jak przestać jeść słodycze? 5 PROSTYCH rad od dietetyka

Dieta

Jaka dieta jest najlepsza? Eksperci wybrali trzy diety 2019 roku

Trenerka fitness pokazała swój… cellulit. I zaczęła się burza [ZDJĘCIA]

artykuł


Zdrowe vs. Niezdrowe. Te porównania dadzą Ci do myślenia

artykuł


Trener gwiazd zdradza, jak Aniołki Victoria Secret trenują pośladki!

artykuł


Zgłoś się do wiosennej metamorfozy. Z roślinną dietą, treningiem z kettlebells i urodową przemianą!

artykuł


Zastosuj te zasady i SCHUDNIJ BEZ DIETY

artykuł


Mata do akupresury FITEM. Dobra jakość w dobrej cenie [TEST]

artykuł