Minuta ćwiczeń może być wszystkim czego potrzebujesz!

10 maja 2016 00:00

Myfitweb

Czy wystarczy Ci tylko minuta ćwiczeń? Naukowcy uważają, że 60 sekund ciężkiej pracy na siłowni może być równie korzystne dla naszej sylwetki, co 45-minutowa sesja wytrzymałościowych ćwiczeń.


Nie chce Ci się iść na siłownię? Często mówisz, że nie masz czasu… To może niebawem nie mieć żadnego znaczenia. Naukowcy odkryli, że krótkie okresy intensywnego treningu zapewniają podobne wyniki do tradycyjnych treningów o dłuższym czasie trwania.

Zdaniem zespołu z Uniwersytetu McMaster, „all out”, czyli intensywne treningi trwające zaledwie 60 sekund w sesji 10-minutowej mogą poprawić wrażliwość na insulinę i nasze krążenie. Badanie zaleca wykonanie 30 minut ćwiczeń tygodniowo z trzema „intensywnymi” minutami treningu.

Podczas eksperymentu porównano treningi interwałowe do tych wykonywanych umiarkowaną i jednostajną intensywnością. Ponadto udowodniono, że krótkie i intensywne wykonywanie ćwiczeń dostarcza podobne efekty co wykonywanie ćwiczeń przez dłuższy czas umiarkowaną intensywnością.

Zespół badawczy zaobserwował u osób poddanych eksperymentowi lepsze rezultaty kardiometaboliczne oraz zwiększoną wrażliwość na insulinę.

Naukowcy z McMaster University porównali trening interwałowy (SIT) z treningiem wykonywanym umiarkowaną i stałą ciągłą intensywnością (MICT). Uczestnicy grupy SIT mieli za zadanie wykonać 10 minutowy trening, w tym trzy 20-sekundowe „all out”, czyli sprint na rowerze, co łącznie daję minutę intensywnego treningu.

W ramach treningu MICT uczestnicy trenowali z umiarkowaną intensywnością w sumie przez 50 minut. W ciągu 12 tygodni, zespół odkrył, że te dwie metody szkoleniowe dały podobne wyniki. Aktualne eksperci zalecają ćwiczyć 150 minut tygodniowo z umiarkowaną intensywnością. Nowe badanie sugeruje, że ćwiczenie przez 30 minut tygodniowo z trzema minutami intensywnych ćwiczeń jest równie skuteczne, co te pierwsze.

Naukowcy przebadali 27 mężczyzn prowadzących siedzący tryb życia przez okres 12 tygodni. Wśród uczestników, niektórzy zostali przydzieleni do treningu interwałowego (SIT), podczas gdy inni wykonywali treningi z umiarkowaną i stałą intensywnością (MICT). Zespół jednocześnie przebadał grupę mężczyzn, którzy przez okres trwania badania nie wykonywali żadnych treningów.

Wyniki badań popierają tezę, że skuteczne treningi można już wykonać w zaledwie kilka minut i dotychczasowa wymówka, że mamy za mało czasu staje się nieaktualna.

Jest to bardzo wydajna i czas oszczędna strategia treningowa - mówi Martin Gibala, profesor kinezjologii na McMaster i główny autor badania.

- Krótkotrwałe ćwiczenia o maksymalnej intensywności są wyjątkowo skuteczne. Większość ludzi podaje, że brak czasu to główny powód braku treningu - mówi Gibala.

- Nasze badania pokazują, że podejście oparte na interwałach może być bardziej efektywne. Korzyści zdrowotne i fitnessowe są porównywalne do tradycyjnego podejścia, lecz osiągane w krótszym czasie - dodaje.

Podstawowe zasady mają zastosowanie do wielu różnych form ćwiczeń - mówi Gibala.

Nawet wchodzenie po schodach podczas przerwy obiadowej może zapewnić szybki i skuteczny trening. Zachęcamy!


Zarejestruj się w serwisie myfitweb!

Tylko u nas

Zobacz również

Pracodawca

Musclemania Poland: zaprezentuj swoją metamorfozę

Pracodawca

Niezależnie od tego, czy Twoje dziecko ma 4 czy 14 lat, może koszystać z odpowiednich

Pracodawca

Balet dla dzieci: jakie korzyści dają dziecku zajęcia taneczne?

Tylko u nas

Zadbaj o zdrowie

x